fbpx
emocje-cykl

Poznaj emocje – wstęp do cyklu

Emocje i uczucia pełnią ważną rolę informacyjną w życiu. Pomagają lepiej komunikować się z innymi. Motywują do działania i pomagają w podejmowaniu decyzji. Są niezbędne w budowaniu relacji, bo dzięki nim lepiej rozumiemy inne osoby, łatwiej wczuwamy się w ich sytuację. Dla porządku, emocje to reakcje neurofizjologiczne wyzwalane przez bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny. (Emocje są fizyczne.). Uczucia zaś, to samoocena określonych emocji, będąca subiektywnym wyrazem emocji (Uczucia to umysłowa interpretacja emocji.).

 

Emocje i uczucia w psychoterapii

Wiele osób, które trafia na psychoterapię ma trudność z nazywaniem własnych stanów emocjonalnych. Nie zawsze chodzi o nieznajomość nazw emocji, czy uczuć. Nawet gdy ktoś potrafi je wymienić, ma trudność nazywaniem swoich stanów emocjonalnych z pomocą adekwatnych słów. I tu leży największy problem. Bo nazywanie uczuć, opisywanie sytuacji z użyciem nazw emocji nadaje sens doświadczeniom, a dzięki temu buduje większe zrozumienie tego co się z nami dzieje. Dzięki temu zabiegowi jesteśmy w stanie określić, czy dana sytuacja była dla nas przyjemna, przykra, czy przez nią byliśmy źli. Ponadto, łączenie doświadczenia z myśleniem o uczuciach, pozwala na głębsze ich przeżywanie. Tego wszystkiego można nauczyć się w trakcie psychoterapii.

 

Co daje nazywanie uczuć

Konsekwencją większej świadomości siebie i własnych przeżyć jest zwiększenie umiejętności do nawiązywania głębszych i bardziej satysfakcjonujących relacji z innymi osobami. Gdy już zaczniesz nazywać własne emocje, zauważysz, że ich wypowiedzenie w różnych sytuacjach zmniejsza napięcie i pozwala na bardziej klarowne myślenie. W relacjach skutkuje to lepszą komunikacją. Druga osoba wie jak się czujemy i potrafi bardziej adekwatnie zachować się, uwzględniając nasze samopoczucie. Wyrażanie emocji bywa również wstępem do trudniejszych rozmów o tym, co się dzieje między dwojgiem ludzi. To często prowadzi do rozwiązań nawarstwiających się od dawna problemów.

 

Emocje i ich świadomość oraz zdolność do nazywania własnych stanów uczuciowych odgrywa także kluczową rolę w inteligencji emocjonalnej. Dzięki niej mamy większą kontrolę nad naszym samopoczuciem. Dodatkowo, w łatwiejszy sposób komunikujemy się z innymi oraz mamy większą uwagę na to co czują inne osoby w naszym otoczeniu. Z większą swobodą opowiadamy innym o tym, co się z nami dzieje. To pozwala dbać o własne granice, czyli dawać do zrozumienia innym o tym, co nam się podoba, a na co nie pozwalamy w kontakcie ze sobą. Więcej o tym, czym jest inteligencja emocjonalna i co dzięki niej zyskasz, możesz przeczytać tutaj.

 

Poznaj emocje – cykl

Ten wpis zapoczątkowuje cykl, który przybliży wybrane emocje. Dowiesz się, jak są odczuwane w ciele, kiedy najczęściej się pojawiają, co mogą oznaczać i jak sobie z nimi radzić. 

Poniżej zamieszczam listę uczuć i emocji pozytywnych, a także negatywnych. Warto z niej skorzystać, aby odświeżyć swoją wiedzę dotyczącą zasobu słownictwa związanego z uczuciami. A także zastanowić się, czy dopuszczamy do ich swobodnego przeżywania.

Uczucia i emocje:

  • Pozytywne: ciekawość, akceptacja, ciepło, czułość, dobroć, duma, ekscytacja, entuzjazm, euforia, harmonia, miłość, nadzieja, niezależność, oczekiwanie, odprężenie, optymizm, pewność siebie, podniecenie, pogoda ducha, pożądanie, przyjemność, radość, rozanielenie, rozluźnienie, rozkosz, serdeczność, ufność, ulga, uniesienie, wesołość, wzruszenie, zachwyt, zadowolenie, zainteresowanie, zapał, życzliwość.
  • Negatywne: agresja, apatia, beznadziejność, ból, bunt, chłód, cierpienie, lęk, napięcie, niechęć, nienawiść, niepokój, obawa, obojętność, obrzydzenie, odraza, odrzucenie, pogarda, porażka, przerażenie, przygnębienie, rozczarowanie, rozgoryczenie, samotność, smutek, strach, upokorzenie, uraza, wrogość, wstęt, wstyd, wściekłość, zakłopotanie, zaskoczenie, zawiść, zazdrość, zażenowanie, zdenerwowanie, złość (część 1, część 2), zniewaga, zniecierpliwienie, znudzenie, żal.