fbpx
depresja poporodowa

Depresja poporodowa – objawy i jak sobie z nią radzić

Depresja poporodowa jest odmieniana przez wszystkie przypadki już na etapie ciąży. Skąd się bierze i jaki jest jej mechanizm. Dlaczego jest nazwana poporodową? Co o niej wiemy? Jak sobie z nią radzić?

 

Depresja poporodowa to problem zdrowia psychicznego, który niesie ze sobą spore ryzyko dla kobiet, dzieci i rodzin. Odbiera energię do angażowania się w nowego człowieka. Utrudnia proszenie o pomoc. Rzuca kłody pod nogi i odbiera wiarę we własną skuteczność jako rodzica. Może pojawić się w czasie ciąży i przenieść na okres poporodowy lub rozwinąć się wkrótce po porodzie, a nawet kilka miesięcy później. Istnieje wiele badań, które próbują ustalić jej przyczyny. Nie jest to proste, bo prawdopodobnie ma złożony wymiar. Biologiczny, psychologiczny i społeczny.

 

Depresja poporodowa – objawy

Depresja poporodowa u każdego może się manifestować innymi objawami. Sygnałami ostrzegawczymi mogą być wybrane spośród poniższych symptomów.

  • Utrata odczuwania przyjemności z rzeczy, które kiedyś cieszyły, w tym z seksu
  • Jedzenie znacząco większych lub mniejszych ilości niż zwykle
  • Niepokój objawiający się głównie w atakach paniki
  • Natrętne, niepokojące myśli
  • Poczucie winy lub bezwartościowości, obwinianie się
  • Częste uczucie irytacji, złości, nerwowość i zmiany nastroju
  • Smutek, niekontrolowane wybuchy płaczu przez długie okresy
  • Obawa, że nie jest się wystarczająco dobrą matką
  • Strach bycia pozostawioną sam na sam z dzieckiem
  • Ciągle towarzyszące uczucie smutku
  • Trudności z zasypianiem, spanie za długo, niemożność pozostania w stanie snu lub czuwania
  • Brak zainteresowania dzieckiem, rodziną i przyjaciółmi
  • Trudności z koncentracją, zapamiętywaniem detali i podejmowaniem decyzji
  • Myśli o lrzywdzeniu siebie lub dziecka

 

Depresja poprodowa – czynniki ryzyka

Czynnikami, które mogą przewidywać jej wystąpienie są 

  • obecna i przebyta wcześniej depresja,
  • zaburzenia lękowe, 
  • negatywne stresujące wydarzenia życiowe, 
  • problemy małżeńskie,
  • słabe wsparcie społeczne,
  • niska samoocena, poczucie własnej wartości,
  • wrodzona wrażliwość, podatność odczytywania sygnałów od innych osób jako zagrażające,

 

Depresja poporodowa – co pomaga

 

Bliskie relacje

Codzienne doświadczanie bliskości w relacji z partnerem wspiera instynkty rodzicielskie. A większa przyjemność z zajmowania się dzieckiem oznacza mniejsze ryzyko na wystąpienie depresji poporodowej. Badanie przeprowadzono za pomocą dzienniczka aktywności w 10 miesiącu po porodzie. Okazało się, że bliskość doświadczana w związku z partnerem wpływała na relację i tworzenie więzi z dzieckiem przez obojga rodziców.

 

Łagodne traktowanie siebie

Ważne jest to jak siebie traktujesz. Badania, pokazują związek pomiędzy samokrytyką z powodu przyrostu masy ciała w ciąży a samopoczuciem. Okazuje się, że codzienna krytyka związana z przyrostem masy ciała wiązała się z nasileniem objawów depresji poporodowej po 1 miesiącu po porodzie. 

 

Mindfulness

Nawroty depresji są bardzo częstym problemem. Osoba która zachorowała na depresję ma 80% szans zachorować na nią po raz kolejny. W zapobieganiu nawrotom depresji pomagają techniki skupione wokół uważności i medytacji. W Polsce tym zagadnieniem zajmuje się Paweł Holas. Można posłuchać o technikach mindfulness i o tym jak działają na depresję w tym wykładzie.

 

Radzenie sobie ze złością i współczucie

Umiejętność radzenia sobie z gniewem jest bardzo ważną umiejętnością. (I nie tylko z gniewem. Zarządzanie emocjami to obszar, w którym brakuje powszechnej edukacji, a który w bardzo wielkim stopniu wpływa na jakość relacji i zdrowia psychicznego.

 

Tu przeczytasz o sposobach radzenia sobie ze złością.

 

Wracając do połogu i depresji poporodowej. Radzenie sobie ze złością i współczucie dla siebie wiążą się z utrzymywaniem bliskości w relacji. To z kolei prowadzi do bardziej korzystnych oczekiwań dotyczących wsparcia społecznego. To badanie wykazało związek pomiędzy utrzymywaniem się depresji a poziomem wsparcia społecznego, bliskości w  relacjach a obniżonym poziomem gniewu i współczuciem.

 

Większe wsparcie społeczne, niższy poziom gniewu i większe współczucie dla siebie i innych powodowały, że objawy depresji mijały szybciej. Co nam to mówi? Warto dbać o relację partnerską z drugą osobą. Dzielenie się własnymi trudnościami i otrzymywanie pomocy od innych ma bardzo pozytywny wpływ na nasz dobrostan.

 

Sny w depresji poporodowej

W jednym z badań stwierdzono, że nieprzyjemne sny, i sny wyrażające lęk pojawiały się częściej u kobiet, które później nie rozwijały depresji poporodowej, niż wśród kobiet, u których depresja wystąpiła.

 

Być może sny były wyrazem emocji u tych kobiet. Ich wyrażenie, nawet w postaci snu sprawiało, że uczucia znajdowały ujście. Ponadto sny powodowały, iż różnego rodzaju scenariusze “przyszłego życia” dostawały się do świadomości. Wydaje się, że może to być sposób w który kobieta przygotowywała się na ich wystąpienie. Wydaje się, że dzięki temu różne trudne sytuacje, które pojawiły się po porodzie były nieco łatwiejsze do poradzenia sobie.

 

Depresja poporodowa – kiedy udać się po pomoc?

W zapobieganiu i radzeniu sobie z depresją pomaga z całą pewnością profesjonalna pomoc. Jeśli obawiasz się jej wystąpienia, nie zwlekaj tylko zgłoś się po wsparcie do profesjonalisty – lekarza psychiatry lub psychoterapeuty. Specjalista będzie w stanie ocenić nasilenie objawów i zastosować odpowiednie leczenie. Może to być tylko psychoterapia lub psychoterapia wsparta leczeniem farmakologicznym. Dobrym pierwszym punktem kontaktu jest także najbliższy ośrodek interwencji kryzysowej.

Pod tym linkiem znajdziesz listę ośrodków interwencji kryzysowej.